7. Уникаємо звинувачень. Дитина, навіть найменша, завжди відчуває відповідальність за те, що відбувається в сім'ї.
Дорослі знають про провину того, хто вижив. А у дітей вона ще посилюється цілком природним егоцентричним сприйняттям життя. «Все пов'язане зі мною. Все відбувається для мене та через мене». Будь ласка, пояснюйте їм те, що відбувається. З акцентом на тому, що ми, діти, близькі не винні — винні вороги. І нам важливо не говорити «Це все через тебе» або «Я заради тебе, а ти…»
Наша доросла відповідальність, яку вони часто на себе беруть, стає вагою, яка може бути їм вже не під силу.
8. Пробуємо нове. Ознака того, що дитина відновлюється, — до неї повертається цікавість, бажання досліджувати. Спробуйте знайти, що можна запропонувати для дослідження у безпечному середовищі. Нове хобі, нові контакти, створення нових страв?
9. Повертаємо зв'язок між минулим, сьогоденням і майбутнім. Під час стресу ми втрачаємо відчуття хронології. Нам важливо згадувати минуле, давати дитині сумувати за тим, до чого зараз немає доступу, і одночасно продовжувати в сьогоденні те, що було нашими традиціями (прості звички, ритуали), наповнювати доступними діями сьогодення та будувати міст з надій, мрій у майбутнє.
Лінія часу не відчутна для дитини, вона у контакті з теперішнім. Але ця зв'язність часів, яку вона більше відчуває, ніж розуміє, дає їй опору.
Щоб прокласти місток у майбутнє, можна ставити питання, собі і дитині: «А що ми робитимемо далі?», — і тут йдеться про зовсім маленькі дії (поїмо, почитаємо, зробимо фігурку оригамі, поспимо, подивимось мультфільм, помовчимо). Нам зараз дуже важливі дієслова-події.
10. Залишаємося дорослими поруч з дітьми. Коли нам погано, дитина це переживає складніше, ніж коли погано їй самій. Будь ласка, дозволяйте собі піклуватись про себе. Просити про допомогу, відчувати близькість. Це — внесок у стійкість дитини.
І, звісно, якщо є будь-які гострі стани, з цим мають працювати спеціалісти.
“Важливо також памʼятати, що все це потребує часу — різного для різних дітей. До війни наша донька була дуже сміливою. У спілкуванні та будь-яких проявах. Після того, що їй довелося пережити в ці місяці, вона, як і багато дітей, почала боятися темряви, висоти, не наважувалась спілкуватися з новими людьми. Її повернення до «звичної функціональності» тривало 2 місяці. Згодом вона сама захотіла знову підніматися у височінь у мотузковому парку (мені було страшно на неї дивитись, коли вона проходила рівень для дорослих, але я була за неї і за нас щаслива). І позавчора вона знов почала вітатись і прощатися з новими знайомими і повертається до звичної цікавості.
Кожній дитині потрібен свій час. І вони точно впораються. І ми їм точно допоможемо”, - Світлана Ройз.
Відкрито дитячий онлайн-садок НУМО з відеозаняттями для дітей віком від 3 до 6 років (ЮНІСЕФ разом із МОН України). Всі випуски доступні до перегляду на YouTube-каналах МОН та ЮНІСЕФ і на платформі МЕGOGO. Цей проєкт є платформою, на якій батьки та педагоги зможуть знайти розвивальні матеріали у відкритому доступі-wym-1653475629341
«ДИТЯЧИЙ САДОК ОНЛАЙН» ВІД НУМО, ЗА ПІДТРИМКИ ЮНІСЕФ, МОН ТА MEGOGO ЗАПРОШУЄМО ДОШКІЛЬНЯТ НА ЦІКАВІ ТА КОРИСНІ ОНЛАЙН ЗАНЯТТЯ!
https://www.unicef.org/ukraine/stories/numo-nursery-school
Всеукраїнська онлайн-система освіти та піклування за дітьми «Mr.Leader» пропонує батькам цікаві активності для малечі віком від 2 до 6 років.
Для наймолодших учасників команда створила тематичний день «Муха та комар». Діти спостерігатимуть за «вмиванням» мухи, створять аплікацію та зіграють у гру «Мухи налетіли».
Для малечі віком 3-4 роки фахівці підготували тематичний день «Будова транспортнихуть машині дістатися СТО, а також створять повітряну кулю зі стакана та кульки. засобів». Діти вивчать назви деталей авто, побудують гараж із кубиків, допомож
Малюкам 4-5 років автори пропонують тематичний день «Блогер». Діти поринуть у світ блогерства: переглядатимуть цікаві відео та записуватимуть власні, потанцюють і обміркують, яким має бути представник цієї професії.
На дошкільнят віком 5-6 років очікує тематичний день «Швидка допомога». Вони порахують медичні інструменти та препарати лікарської валізи, зроблять лікарський халат, проведуть ведмедика до лікарні лабіринтом і вилікують лисичку.
Реєстрація учасників за посиланням https://mr-leader.com/ua/programa-mrleader.wym-1656685874962 Шукайте більш детальну інформацію в телеграм-каналі «Mr.Leader» https://t.me/mrleader_brand.
Правила поведінки під час повітряної тривоги